Saturday 20 August 2011

Iftar ku di hospital.
























          15 Ramadhan 1432 hijrah, aku bersama rakan-rakanku berbuka di kolej tempat kami menuntut. Alhamdulillah, biarpun tak sehebat berbuka di hotel-hotel mewah tapi aku yakin mereka rasa seronok dapat berbuka bersama. Islam menganjurkan umatnya agar bersederhana dan bersyukur dalam setiap urusan.

Daripada al-Nu'man bin Basyir r.a sabda Rasullullah saw:

"bercakap mengenai nikmat Allah bererti syukur, dan sesiapa yang meninggalkannya bererti kufur, dan sesiapa yang tidak bersyukur sedikit nescaya dia tidak akan bersyukur yang banyak, dan sesiapa yang tidak bersyukur kepada manusia , dia juga tidak bersyukur kepada Allah" 
                                                                                                   Riwayat Imam Ahmad dan al-Baihaqi.

         Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu:"Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmat-Ku kepada kamu, dan demi sesungguhnya jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azab Ku amatlah keras" surah Ibrahim, ayat 7.

           Mensyukuri apa yang kita perolehi itu amatlah dituntut dalam islam bahkan Allah swt menegaskan bahawa "barangsiapa yang bersyukur akan Aku tambahi nikmat-Ku kepada kamu". Nikmat kesihatan itu sendiri datangnya daripada Allah malah nyawa kita milikNya. Oleh itu janganlah kita sombong dan ucaplah terima kasih dan Alhamdulillah sebagai tanda syukurnya kita.

Titik. 



2 comments: